Om att vara företagare #3

Publicerat: i Tips


Din kundkrets kommer troligtvis inte inflygandes genom fönstret.
Jag vet inte hur många gånger jag fått frågan hur man skaffar en kundkrets. I min värld finns det ingen ram att följa.

För att arbeta upp en kundkrets krävs mycket av din tid. Tid som du inte får betalt för, men ändå måste lägga ned för att lyckas som företagare. Nu låter det som om jag är girig, det är jag inte. Jag gillar att lägga ner tid på att skapa mig min kundkrets! Men många resonerar tyvärr som så att tid = pengar. (Resonerar man som så är det svårt att lyckas som företagare, det tar tid att bygga upp ett företag!)

Mitt tips för att bygga upp en kundkrets är att försöka träffa mycket människor för att komma ut och visa upp sig själv och sitt företag. Hur ska man någonsin kunna hitta ditt företag om det inte syns? Om människor inte vet om det?

Bästa metoden för att hitta kunder är "mun-till-mun metoden". Om en av dina kunder är nöjd med din produkt/tjänst och berättar det för sina vänner så är det den bästa marknadsföringen du kan få. För vem litar inte på sin väns omdöme?


Mina tips: Gå på företagsträffar (här i Halmstad kan man hitta hur många som helst som vem som helst kan delta i), gå med i olika nätverk, gå på mässor.


Det här har jag gjort för att skapa mig min kundkrets:
- Viktigast av allt: en hemsida! Gärna så sökmotoroptimerad, dvs - hamna så högt upp på Googles lista som möjligt. Jag ligger idag på plats 17 om man söker på "fotograf halmstad" på Google, vilket jag egentligen inte tycker är tillräckligt bra.

- Jag har fotograferat mycket gatufoto i Halmstad (www.gatufotohalmstad.blogg.se), efter jag tagit en bild har jag gått fram och frågat om det är ok att publicera och på så vis presenterar jag ju även mig och mitt företag

- Jag har varit samarbetspartner till ett stort företagsevent - Tillväxtdagen. Då fick jag min logga publicerad på deras hemsida, i olika tidningar och dylikt. Bilderna hamnade senare på min hemsida, så att man slussades vidare till min sida om man ville se dem.

- När jag fotograferat event har jag alltid min företagströja på mig.

- I mitt och Tinas modell för en dag-erbjudande har vi ett samarbete med en butik i Halmstad, där även vår affisch hänger uppe och flyers ligger på borden.

- Jag är med i olika nätverk, så som JCI (juniorhandelskammaren) och är ambassadör för kvinnors företagande. Det kanske inte är där man tror man kommer hitta sina potentiella kunder, men tro mig - de kontakterna du skapar där är ovärderliga! 

Många tipsar om att man ska jaga sin kundkrets, påpeka att de har ett behov av min tjänst. Det kan jag inte påstå att jag har gjort än så länge.

Och glöm inte: Ha alltid visitkort på dig! Du vet aldrig när de kommer till nytta.


Har du några frågor om företagande som du vill att jag besvarar? Skriv en kommentar till detta inlägget!


Kommentarer













RSS 2.0